Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

No papel que mudo escoita

lunes, 30 de abril de 2012
No papel que mudo escoita “Madurados en noites e en días curtos de varios anos...” escribe o autor na presentación do seu poemario.

Eu non sei canto tempo se estivo madurando. Pero a obra “no papel que mudo escoita” ergue, trascende, transmuta, conforta e conmove.

Eu madurei case un ano a lectura. Este libro é para ler, para reler e canto máis lectura máis emoción e máis pensamento. Hai que lelo como beben os paxaros.

Estou escribíndo as miñas impresións. Non lle escribo ao autor nin á ilustradora nin á editora. Escribo como lector afervoado desta obra e impresionado por ela. Sen ningún outro respiro nin nengunha outra carga.

Comezo co menos importante. Percibo que o autor, para que o libro non se fora máis aló de 350 páxinas, dispuxo, versos corridos por mor ao aforro de papel. Deduzo que a maquetación -densa, na densidade dos asuntos- non se realizou pensando nunha visualización en harmonía, comercial, organizada e chamativa.

Despois do escrito, escribo, que o contido é o que importa e así, seguramente, o entenderon editora e impresora.

Poñámoslle o defecto do vestido, que se esta eiva tivera o libro, queda folgadamente oculta pola intensidade e forza creativa que contén e polas ilustracións, que están á altura.

Son trescentas trinta e oito páxinas de poesía vigorosa que nos levan ao amor, á inxustiza, á morte, á vida e a esperanza.

Nesta obra -que eu califico de excepcional- Mero, Baldomero Iglesias, como poeta, e Sabela Arias, como ilustradora, deixannos, polo de agora, o mellor de si mesmos. O libro, polo tanto, ten un dobre valor.

Mero, creador de expresións casi imposible, fala (escribiu, pero óese o seu falar poético) nun galego con riqueza léxica natural, como saída da superficie, como extraída da máis fonda rega. Dálle ás palabras comúns excepcionalidade, rescatándoas -non sei como- da aparente fraxilidade oral. Dálle altura ao linguaxe común: púleo, transportao, sitúao, con precisión, ata elevalo. Nono complica, enténdese. E se alguén nono entendese con exactitude, amocionao, ata metelo dentro.

Poemas inmensos dos que emanan, pingan, música e profundo sentimento á Patria galega, á terra, ás soidades e á actualidade

“Cantar é sentir xuntos na nostalxia
cara un mar de esperanzas,...meu amigo!
Cantar e algo máis que dicir algo,
é modular un alento aterecido.”

Os poemas parecen cantar sós, semellan ter saídos do máis profundo da alma do poeta e cantor nun repente, nun burbullo axigantado, por veces estremecedor. Seguramente, en algunhas ocasións, coma doridas gotas pingueiras de aura fresca, saudosas, sabedoras e cargadas de experiencias:

“...Cando xira e cando canta,
cando sente e cando trema
cando estremece unha brisa
cando conxela unha pena
e fóra de nós non marcha
e dentro de nós se queda...”

Mero, o poeta, o cantor, fai que seña posible engrandecer e dárlle entidade excepcional, singularidade e alma rescatada ao que -desgraciadamente- nin sequera ten trascendencia local, anque debería tela. E moita. Exemplo temos nunha mostra do poema ao pequeno Río Gaiteiro, do concello de Mesía:

“O Gaiteiro é o noso río
o que pasa por Xanceda.
Hoxe case non ten vida
por culpa dunhas barreiras
que ademais de quitar barro
quítanlle sangue das veas...”

Mero, o poeta, o cantor, “no papel que mudo escoita” é quen de acender o espírito e os horizontes en composicións de aparente sinxela natureza:

“...Unha luz nova, dun amencer que xogaba a ser silencio...”

Mero, o poeta, o cantor, é quen de estremecer ao papel “que mudo escoita” con creacións que rezuman espontaneidade e das que aurean, inevitablemente, música. Porque anque o poeta parece querer desbotar esa música e pasar da métrica nono consegue. A musicalidade pode con el. Creo que non debera loitar contra si mesmo.

“Aqueles de luz e cores, aqueles de primavera.
Os de solpores de outono que quedan tras da tormenta
despois da furia do alustro cando estremece na cerca,
cando os lóstregos relampan, detendo a luz entre as tebras”...

Extraordinaro me parece a min! Así presentado emocioname e conmóveme, exactamente igual que en versos optosílabos. E prenden, igualmente, na memoria, que tamén é do que se trata.

As páxinas desta obra quedan mudas “no papel que mudo escoita” cando, Mero o poeta, o cantor, escribe:

“....Que non sei, estou atado e recluído
e non sei desafogar doutra maneira,
con palabras que se funden e se abrazan
volvo á pluma da frauta canaveira
envolvéndome nas letras escaldadas
sobre un aire de conceptos que sentencian
esas mágoas sobre a area debuxadas,
sobre alentos, desalentos e máis penas,
describíndo un mar de pensamentos...”

O que antecede é parte dun poema que abre o libro e que o autor dispuxo como en prosa poética -en verso corrido, como eu digo- posiblemente para axustarse á paxinación. Pero non pode evitar que a musicalidade estale, emocionando.

Mero, o poeta, o cantor, faime revivir e sentir os ecos da nósa Galicia diversa. Ademais, do universo nóso, fai poesía universal. Así, cando canta a Xanceda:

“...Entre o aire dos camiños
e o fume das chemineas
cando sobe cara o ceo
como pregarias que rezan...”

E canta a outras terras de Mesía. E describe, nun poema, nun cantar, que parece estar en pranto en cada sílaba, a morte asasiña e inútil de Hortensia Mosquera, ocorrida en Xanceda nun tempo de tebras. Nesta composición utiliza, seguramente con toda a intención, ritmo e cadencia de canción de cego, para poñerse na memoria popular, unha fórmula de grande utilidade, para que o poema vaia a onde o autor quere achegalo. Tamén aquí inclinase por dispoñer os versos en dezaseis sílabas. Pero non importa, queda, de igual maneira, a música no cantar, dispoñase como dispoña.

“Morreu doída en silencio, morreu cuberta de pena...
Na acta de defunción tuberculose lle inventan.”

Para dificultar máis algún dos seus poemas chamo a atención sobre o dedicado a Federico García Lorca, incluído na páxina 90 “Canto doe a dor, canta dor, cantador”.

Os sonetos das páxinas 154 á 157, son, para min, de especial siñalamento:

“Se queres vir conosco, á nosa beira,
as de amosar o amor que tes á Terra
e proclamar o que en silencio berra,
donos de nós, coa lingua por bandeira.”

Mero, o poeta, o cantor, deixa fluir, máis se cabe, os sentimentos e a súa creatividade cando alude a Vilalba, á Terra Chá, a Mesía, a Lugo e á muralla, a Duarría (Castro de Rei). A temática é variada: amor, Patria, misterio, soidades, xustiza, paixón, porvir e esperanza.

“Se tes que chorar, chora...
... Expresa en mudas verbas as nostalxias”....

Mero, o poeta, o cantor, canta a Lugo, en gris, azul e verde:

“Chove gris en Lugo
sobre as pedras...

Chove azul en Lugo
cando orballa...

Chove verde en Lugo
docemente e moi mainiño
cando ao lonxe, desde o Parque
pousa a ollada sobre O Miño”.

Mero, o poeta, o cantor, aborda a crise actual:

Pagamos os pobres / o enorme desfalco/ dos que aínda rouban/
pois sempre roubaron...”
A min quedoume dentro, teño conmigo “A Emparza” da páxina 151:

Vén á malla, mallador,
que está rompéndose a emparza
sen o soño de irmos xuntos,
perdida toda esperanza,
seremos xente sen pobo,
seremos corpo sen alma,
a primavera sen flores,
seremos terra sen patria.
Seremos ou non seremos,
...seremos nada de nada!

Ao “Relato impreciso de 1837, mortes carlistas en Vilalba” (páxina 266) sóbralle o de “impreciso” do título. O poema é preciso. Denso, si, pero preciso e didáctico.

Mero, o poeta, pecha este poemario (páxina 350) cun canto a Duarría. Canto que, deduzo, saiu, estremecido, do amor pai:

“Irei, padre,
lavar as fazulas
no río da présa
que as pingas da cara
coas mágoas que pesan
evocan amores
salgados nas xerfas,
e bágoas, salaios,
sorrisos e queixas
salpresados, doces
nas frías meixelas.”

Eu gardo este “papel que mudo escoita” coma un tesouro. Non só o gardo, miroo e póñome a lelo cada vez que quero sentir, trasladarme e conmoverme.

Aviso de que é libro sen guieiro (sen índice) con prólogo de Mini, amigo e compañeiro inseparable do autor e dúas entradas presentación. Xeralmente as páxinas de presentación case ninguén as lemos. Agardo que me fagan caso e que non pasen delas; o resto, a corazón aberto, ata a páxina 350, conmociona.

“No papel que mudo escoita” non é un poemario. É, o poemario, o libro de poemas, que transmite e trascende.

É a obra -unha pequena parte dela- dun poeta grande, xenial e fecundo, con ilustracións xeniais dunha ilustradora xenial.

Levado polo contido escribín o que quería escribir, madurado, despois de meses de lectura. Cargado de emocións por este libro. O libro que sego lendo, para confortarme. Para emocionarme.

“No papel que mudo escoita” autor, Mero (Baldomero Iglesias) ilustracións de Sabela Arias, edición da Fundación Manuel María da Terra Chá.
Gzlez.Vigo, Marcial
Gzlez.Vigo, Marcial


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES