Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Está a individualidade en crise?

jueves, 19 de enero de 2012
Recordo que un ano os Reis Magos trouxeron ós españois tres millóns de teléfonos móbiles (tres!). A nova era para felicitarnos, porque evidenciaba unha certa prosperidade e o adorado “móbil” viña a cubrir unhas necesidades xeradas na nosa época. Pero o caso é que esta nova tiña unha matización: Os destinatarios eran, maioritariamente, adolescentes, e os pais xustificaron esta compra porque así podían controlalos mellor. E o que era motivo de satisfacción, en canto a cobertura de necesidades, convertiuse en opinión, en preocupación.

Primeiro, porque non podíamos comprender como poden os padres controlar ós fillos mediante as chamadas telefónicas nos móbiles.

Segundo, porque xa é dabondo preocupante que os pais non poidan ter nunha razoable marxe de confianza nos seus fillos, ata o extremo de verse obrigados a realizar controis desa clase. Por aquel entón, viñeron ó meu maxín dúas cousas: a ineficacia da formación por parte dos proxenitores, recoñecendoo implícitamente eles mesmos, e a hipocrisía á hora de xustificar unha compra innecesaria e xeradora de gastos continuos, realizada baixo a presión dunha cultura economicista e esclavizante que non nos atrevemos a confesar. É, certamente, a cultura “do que se leva”, “do que está ben visto”, “do que fan todas as familias”…

Todo isto púxome en evidencia a aceptación ACRÍTICA dunha orde cultural consumista e dilapidadora, inducida pola propaganda que despregan os medios ao seu servizo. Pero hai aínda algo moito máis preocupante: a perda do sentido da vida, da propia individualidade, da mesma felicidade, á que confunden cando consideran ó entretemento coma manifestación da mesma.

Xa dixo o xesuita Ignacio Ellacuría, desgraciadamente asasinado no Salvador, ilustre filósofo e teólogo, que “a cultura debe ser, ante todo, liberadora. Liberadora de ignorancias, de temores, de presións internas e externas, en busca dunha apropiación dunha verdade cada vez máis plena e dunha realidade cada vez máis plenificante (…). Hai en todo o mundo unha tremenda imposición cultural, que universaliza dende centros poderosos a visión e valoración do mundo cos máis distintos medios comunicativos” (“Mysterium Liberationis”, Ed. Trotta, 2ª edición, Madrid, 1.994; páxina 438, V.I)

O home, que tanto loitou a través dos tempos para defender a súa individualidade persoal, está abocado de novo ó anonimato e á perda da súa iniciativa e espontaneidade, arrastrado polas tendencias “holistas” dos nosos tempos, e “ninguneado” polos sistemas organizativos que xeran.

A este respecto, emerxe un fenómeno de matiz social, político e económico que resulta especialmente relevante: Ao mesmo tempo que o poder político, que, democráticamente, é do pobo, se debilita e diversifica, os poderosos do mundo crean eficacísimos instrumentos de globalización, mediante as fusións de grandes entidades bancarias, a creación de oligopolios e de multinacionais, que se escapan ó control dos poderes políticos, comprométenos, debilítanos e condiciónanos.

O cidadán, a persoa humana, queda nun espazo vital, social e cultural, vacilante entre ambos poderes, impotente para facerse oir e facer eficaces as súas opinións e iniciativas, se non concordan coas pautas de conduta que lles impoñen aqueles, cerrándoos nos seus macrosistemas organizativos (exemplo: os “indignados” nos programas de goberno dos grandes partidos, silenciando as súas reivindicacións?!).

Isto estudouno D. José Ortega y Gasset en “La rebelión de las masas”, e advertiunos do perigo que traía consigo, para a dignidade do individuo humano, a difusión das ideas “holistas”, porque atacan a súa iniciativa e espontaneidade e ameazan a nosa civilización. L Dumont, nas páxinas 30 e 31 da súa obra “Ensayos sobre el individualismo” (Alianza Editorial, Madrid, 1.987) dí: “O totalitarismo expresa de forma dramática algo que sempre volvemos a encontrar no mundo contemporáneo: que o individuo é, por unha parte, todopoderoso e que, por outra, está perpetua e irremediablemente ameazado do seu contrario”.

Velaquí, de novo, a nosa individualidade en crise. Sexamos, polo menos, realistas e non queiramos enganarnos co cebo dun certo benestar económico, pois de como isto opera temos boas mostras na actual crise económica e, en grande parte, ética.
Rubal, Pedro
Rubal, Pedro


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES