Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Vai de encíclicas

lunes, 05 de diciembre de 2011
Non teño seguridade de que a doutrina social de Xan Paulo II sexa moi coñecida, incluso pola maioría dos católicos; o que si parece constatarse é un escaso interés dos pastores por dala a coñecer: poñen máis empeño en alindar os rabaños por outros lindeiros:. Non sexa o diaño que se acostumen a pacer nos pasteiros do marxismo.

Pero isto non é o noso tema hoxe, e, por outra parte, todo o mundo sabe ou intúe que hai unha certa sintonía, máis ou menos agochada, co capitalismo, aínda que é de xustiza salvar a algúns pastores, e sobre todo, ós da teoloxía da liberación, e tamén recoñecerlles a labor que deixan facer a Cáritas, que é verdadeiramente exemplar e sen parangón coas dilapidadoras administracións do Estado.

Dito isto, eu quero traer aquí, con brevidade e só coma indicativo, o uso de categorías marxistas nas encíclicas. LABOREM EXERCENS, publicada en 1.981, se a lemos co propósito de obter ideas válidas para os nosos tempos, no social, co primeiro que nos encontramos é cunha relación establecida entre TRABALLO, PAN e VIDA, que, na miña modesta opinión, ten moito que ver coa que corresponde no marxismo ao TRABALLO-PRODUTO-PRODUTOR. O pan serve para satisfacer as primeiras necesidades da persoa humana, e acádase mediante o TRABALLO. Marx diranos que o produtor “obxectivase” coma cousa (“pan”, “produto”), explicando así a relación entre o traballo e a produción, e que a cousa creada polo produtor faise persoa, é dicir, o pan asimilado sostén a vida do home, que é orixe da persoa. Polo tanto, o “pan” (“produto”, en Marx) está chamado á conversión metabólica na persoa humana.

Segue habendo coincidencia entre a encíclica e Marx en afirmar a “dignidade do traballo”, fundamentado na “dignidade da persoa humana”; pero do traballo entendido coma actividade, coma fonte de vida e coma existencia inobxectivada, non certamente coma traballo obxectivo e acumulado en forma de CAPITAL, que hoxe no mercado está causando graves consecuencias de orde financeira e humanitaria.

Establece a encíclica, xa que logo, (e non podía ser doutra maneira!) a primacía do home no proceso da produción, a prioridade do traballo fronte ó “capital”, que é unha tese indiscutiblemente marxista. Outra tese compartida é a que fai referencia ó illamento ao que están sometidas as persoas na “sociedade capitalista”.

É mester, tamén, facer constar que en “Laborem exercens” importantes categorías do marxismo son utilizadas para criticar, intelixentemente e cos mesmos instrumentos marxistas, certas deformacións do marxismo, tales como o estalinismo, o dogmatismo marxista, o marxismo meramente economicista, etc. Pero isto pon en evidencia que o autor da encíclica ten un bo coñecemento do marxismo e que se baralla no seu seo sen complexos e con plenitude dialéctica.

A OCTOGESIMA ADVENIENS, de Paulo VI, aporta tamén importantes ideas. Para mellor comprensión do que vou a dicirlles, convén distinguir entre unha ideoloxía concreta (marxismo, capitalismo) e a súa realización histórica. Porque esta pode “descafeinar” aquela, con uns sucesos históricos que, so capa de manter os principios ideolóxicos, concúlcaos descarada e desvergoñadamente. Nisto, por desgraza, inciden os nosas socialdemocracias, apresurándose a desacreditar unha ideoloxía que só coñecen en reflexos atávicos e practicas sectarias e endogámicas, e así ocorreu cos rexímes comunistas dos Países do Leste de Europa, sen que isto supoña nin un aval para o marxismo como método de analise da sociedade, nin tampouco un fracaso, como quere verse interesadamente. En canto o noso partido conservador, carece de percorrido histórico, e pola súa actitude de xordomudo nas cuestións fundamentais durante a oposición, na actualidade, non parece pertinente a súa valoración.neste contexto. En todo caso, as medidas (recortes!) que non se faigan con xustiza distributiva deixarán tamén en evidencia a hipocresía cando se dí acoller coma básicos ós valores cristiáns.

Pois ben: nos números 31-35 da citada encíclica abórdase a relación das ideoloxías (socialista, marxista e capitalista) cos seus concretos e correspondentes movementos históricos, aínda que naquela non parece que se tome posición sobre o feito das diferencias entre elas.. Sen embargo, dícese que non poden esquecerse os vínculos que median entre unha ideoloxía coma o marxismo, en canto filosofía atea e dun estado totalitario, e a súa concreta análise da sociedade e loita de clases. E no que respecta ao capitalismo, que?.. Aquí o sentimento de preferencia por el ben pode traicionar a consecuencialidade dun razoamento.

A advertencia papal (“non poden esquecerse os vínculos…”) pode entenderse, cando menos, de dúas maneiras: ou ben rexeitar que o cristianismo adquira compromisos cunha ideoloxía coma o marxismo, ou ben facer mera referencia ó movemento histórico dunha ideoloxía, sentíndose desvinculados coas súas prácticas, sen perder de vista o seu interés como método de analise da sociedade. Optar pola primeira hipóteses ou pola segunda é un caso de opción estratéxica, pero o que non parece admisible é que se aplique a primeira ó marxismo e a segunda ó capitalismo, por algo tan elemental como a ilicitude de aplicar dúas posturas hermenéuticas diferentes a casos tratados análogamente no texto da encíclica, sobre todo se non se esquece tampouco que o ateísmo teórico do marxismo non dificulta a alianza coa fe e coas crenzas, como o evidencian as “teoloxías da liberación”, e o capitalismo, per se, non é garantía dunha fe auténtica, case sempre enervada por las frecuentes actitudes da soberbia, da hipocresía e da indiferenza cara aos máis pobres, incluso nos deterioros ecolóxicos, sen valorar os perxuizos futuros para a Humanidade: O capitalismo subordina os valores relixiosos aos económicos, mentres que o marxismo estuda como defender os dereitos dos máis necesitados, en liña coas igrexas, aínda que na praxis deixe moito que desexar.

Non obstante, en honor a verdade, hai que resaltar que, en xeral, a doutrina social da Igrexa, non defende tanto a “propiedade privada” adquirida por medios que non fora o traballo, canto o dereito do traballador a acceder a ela, supeditándoa, en todo caso, ao interés social, e o concepto de “pobreza” que manexa é máis amplo que o do marxismo; tampouco se pode ocultar que dá prioridade a “cultura do traballo” fronte a ”cultura do capital” (tamén teóricamente!). Pero a doutrina social da Igrexa non é dogmática, nin normativa, senón meramente orientativa. E, polo tanto, non ten sentido utilizala para descrédito do maxisterio.
Rubal, Pedro
Rubal, Pedro


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES