Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

San Froilán de Lugo

miércoles, 05 de octubre de 2011
ECOS DA BERENGUELA

En toda a provincia de Lugo a data do 5 de outubro, calendas en festividade de San Froilán, unifica esa tradicional festa de tantas expresións e benquerencias que lle dan a Lugo esa outra dimensión de aferrarse á irmandade, por medio da festa grande e tan dimensionada de particularismos que non só fan os de Lugo, desde a súa aldea grande, senón que todas as aldeas da provincia centran en Lugo seu convivio.

Curioso é que aquel bispo de León nado en Lugo, de nome visigótico, Froilán chamado e que sen ser padroeiro de Lugo nin da provincia, só da diocese, perfilou a seu redor un grande festón –como chamaban os aldeáns que a aldea grande ían-. Aínda que moitos coidan que el é o patrón de Lugo, quen ten esta prerrogativa é a Nosa Señora dos Ollos Grandes, que aparece nunha das mais coñecidas cantigas de Afonso X o Sabio, con privilexios e prebendas reais desde o século XII.

Mais o san Froilán, en súas festas, ten esa categoría sólida de aconchego; de axuntar a seu remoto rabaño ciscado por elevadas montañas e serras, delicados vales e ostentosas mariñas que a provincia de Lugo ordena en súa xeografía. Cada 5 de outubro a cidadanía provinciana ten como referencia consagrar ledicia e degustar o polbo e outras particularidades que a festa ofrece e demanda en seu ritual. E porque non, dar unha camiñada polo perímetro da muralla, ir polo círculo sagrado e ollar ao centro dedicado a devoción do deus Lug. Ou por onde María Castaña defendeu a cidade e os arrogantes bispos auto chamábanse señores de Lugo, dese círculo chamado sacro e tantas veces profanado.

Mais san Froilán está caracterizado iconograficamente de cen maneiras e, tamén, interpretado en libros moi dispares. Eu me quedaría coa talla de Gregorio de Moure e co libro de Xulio Xiz, estes dous referentes unifican as pretensión que se lle quixo dar a Froilán, e cada un pode ter unha interpretación ben diversa e diferente.

Os milagres atribuídos a san Froilán son ben simpáticos, entre a argucia de seducción e o poder de santidade que lle podemos atribuír no contexto milagreiro. O caso é que indo de León para Lugo, ou viceversa, polos montes do Courel, Cebreiro ou Ancares –o mesmo da- o famoso lobo de marras, que degustou carne do asno que levaba as alforxas peregrinas do santo bispo. O milagre foi certeiro e peculiar, chamou a orde ao canis lupus e o condenou a por vida a ese suplicio de ser animal domesticado e sufrinte de súa propia natureza. Outra maneira de maltrato cos animais que hoxe diríamos os defensores dos mesmos e deostando calquera virtude de santidade que Froilán exhiba.

Mais ese milagre, ou tortura do lobo, como se queira ver, non é un invento orixinario dos devotos de Lugo ou León, senón que forma parte dun inventario milagreiro que se deu en Alemaña entre os séculos VII e VIII. Cóntase que no condado e diocese de Freisig (Baviera), o bispo de Freisig, san Corbiano (Chartres, 680-730) indo para Roma e pasando polas serras bávaras, un oso comeu o seu cabalo e san Corbiano chamou ao oso a contas e o fixo cargar coa súa equipaxe de por vida. Este feito se fixo tan popular que se traduciu en dimensionada tradición, sobre todo en terras bávaras que o propio arcebispo de Munich e Freisig, Joseph Razinger introduxo no seu escudo arcebispal en 1977, o oso cargando alforxas. Ese oso o podemos contemplar no escudo papal de Bieito XVI. Unha simboloxía que representa para os católicos de Baviera o poder do milagre.

Así que os milagres de san Froilán, o asno e o lobo, son consecuencia dese difusionismo de culturas e dos dicires e dos oíres que se foron espallando. Así que do espacio bávaro transcendeu o milagre de san Corbiano ao espacio de Galiza propoñendo a san Froilán de tais dons milagreiros, e dándolle o acomodo desa tradición que nacera un século anterior á existencia de Froilán. Aquí podemos aínda argumentar eses vínculos, como unha tradición orixinaria dun país diferente ao noso.

Mais a tradición, adobiada de mentiras, ten ese encanto xubilar cunha carga inxenua marabillosa que nos leva alén do superficial. Se os lugueses non tivéramos o suculento milagre de san Froilán teríamos que inventalo. Así o requiren os canons da nosa inmorredoira festa popular tan auténtica como Lugo mesmo é.
García, Xosé Lois
García, Xosé Lois


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES