Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

A misteriosa e incógnita Valura (71)

viernes, 11 de agosto de 2023
Domingo Fontán ou a Valuras das enchentes, poboada de ríos.

Don Domingo Fontán Rodríguez (1788-1866), foi un ilustrado, matemático, político e A misteriosa e incógnita Valura (71)xeógrafo galego, coñecido por ser o autor do primeiro mapa topográfico e científico de Galicia, concretamente da chamada "Carta Geométrica de Galicia", traballo no que investiu dezasete anos. Deste mapa, atópase un dos orixinais, á entrada de I.E.S. Lucus Augusti e ao que tantos días ollamos, froito da nosa carreira profesional como profesor, pero cuxo dono era a Deputación Provincial de Lugo. Supoñemos que este mapa quedaría no Instituto desde que fora trasladado á Deputación Provincial e que despois de reclamalo esta, hoxe substitúeo unha copia.

Este artigo está publicado no xornal "La Esposición Compostelana", cuxo curioso lema rezaba da seguinte maneira: "Periódico Semanal de Intereses Materiales" e "publicado bajo la protección de la Sociedad Económica de Santigo, Nº 11, Domingo 11 de julio de 1859". Este singular xornal publicábase os domingos dos meses de maio, xuño e xullo, o prezo da subscrición era de 5 reais por trimestre e podíase mercar tamén en libranzas e selos de franqueo.
Domingo Fontán, neste artigo, fai un brillante percorrido pola Valura, que el denomina tamén Tierra Llana, á que nomea como un "estenso pais". Nel observamos xa a doble denominación de "Tierra Llana ó Valura", para despois ir facendo un estudo pormenorizado dos límites da Valura polo oeste cara á serra de Meira e a de Carba, tratando o tema das inundacións e os asolagamentos permanentes, que aínda hoxe están de moita actualidade despois de máis de 150 anos, sobre todo nos meses de decembro e xaneiro que é cando suceden as enchentes dos numerosos ríos que a abrazan e asolagan ata a Ponte de Rábade, lugar onde comeza a fluír con rapidez o Miño e que supón a finalización das cheas e tamén da Valura.
Estamos diante dun artigo matematicamente construído polas augas da enchente, tal se fósemos baixando polas augas ata Lugo embarcados nun batuxo que zarpara na Fontemiñá e se nos fosen presentando os innumerables ríos que en riadas deseñan a Valura: "Miño, Miñotelo, Labrada, Meira, Ladra, Martiñán, Luaces, Lea, Laguna de Caque". Ademais de ir presentando os ríos que van facendo ametencia nos terreos, ao mesmo tempo vai citando os lugares polos que as enchentes se van prodigando, froito dunha Valura moi alongada, sen case desniveis e que a converte, como Fontán di, nun lugar de "fiebres intermitentes", igual que o val do Limia.
Os pobos que menciona Fontán ao longo do seu preciso artigo tamén configuran a extensión xeográfica da Valura ou Terra Chá. Aparecen os seguintes: "Villalba, Meira, Labrada, Rábade, Bahamonde, Puente de Otero, Justás, Sisoy, Triabá, Moncelos, Roás y otras diez parroquias, Germár". Pobos que poderían mellorar se se pensase no saneamento dos terreos encharcados que suporían un ben para a agricultura e tamén para a saúde publica dos nosos paisanos Valuros.
A continuación, reproducimos o seu artigo que non ten desperdicicio:
"No es el valle de la Limia el único de Galicia, inundado en la estación de las lluvias por la superabundancia de las aguas de la laguna de Antela y el rio Ginzo; también se deja ver en la provincia de Lugo, partido de Villalba el estenso pais de la Tierra Llana ó de la Balura, inundado en el invierno por el caudaloso Miño y sus afluentes entre la confluencia del Miñotelo y la del Labrada. Las aguas de la cordillera Cantábrica en la parte que llaman sierra de Meira y de la Carba no caben entonces en el cauce del Miño. Ya desde la Fuente Miñá en donde nace, brotando el agua sobre la superficie de una pequeña laguna en tanta abundancia que excede á la del rio Meira, se viene en conocimiento de que las vertientes de la sierra que domina al pueblo del mismo nombre deben aumentar considerablemente el caudal del rio durante el invierno. También las aguas del Labrada, que nace en la parroquia de ese mismo nombre en la sierra de Carba son entonces no menos abundantes. No influiria esto en la inundación de la cuenca ó región hidrografica de ambos rios, si la profundidad de su cauce y el declive de la comarca les permitiese una libre salida. Pero hasta pasado el puente de Rábade no corre el Miño con esa rapidez; por eso se ve inundado el pais al norte de la carretera entre dicho puente y Bahamonde, estendiendose esta inundacion á la parte inferior del valle del rio Labrada que cruza el puente de Ribas. Esta región fundamentalmente llamada tierra llana, lo es en extremo desde el Puente de Otero, siendo muy poco notables las lomas que dividen las aguas de los afluentes que á derecha e izquierda se las tributan al Miño. Por eso el rio forma varias islas en la extensión de casi dos leguas ó se divide en canales desde Justás y Sisoy, siendo muy notables en la parroquia de Triabá. Allí confluye uno de los brazos del Labrada que desde el Pozo de las extremas en la parroquia de Moncelos á dos leguas de distancia y antes de recibir al Martiñán, forma una grande isla dentro de la cual hay diez parroquias, entre ellas la de Roás en otra islita, y la de Germar con una ciénaga de considerable extensión, que quiza escederá de media legua cuadrada, conocida con el nombre de Lama de Germar. Al sur del Miño entre las confluencias del Luaces y del Lea dejan las inundaciones lagunas, alguna de las cuales como la de Caque, apenas desaparece en los últimos días del verano.
De esta descripción es deducir, que si bien la Tierra Llana no es un pais tan malsano como la Limia, hay en algunas parroquias en donde no se conocerían las fiebres intermitentes, si se pensase en el saneamiento de los terrenos tan enaguazados. Y este saneamiento á la vez que útil para la salud pública, no lo seria menos para el aumento de la agricultura".
Salve Valuria!

Texto: Xosé Otero Canto
Fotografía: Anxo Grande Penela

NOTAS:
“La Esposición Compostelana”. Periódico Semanal de Intereses Materiales publicado bajo la protección de la Sociedad Económica de Santiago. Nº 11.
Otero Canto, Xosé
Otero Canto, Xosé


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES