Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

A misteriosa e incógnita Valura (66)

viernes, 07 de julio de 2023
Baldomero Iglesias Dobarrio e os Valuros de Caque
Contounos o autor e cantautor Baldomero Iglesias Dobarrio (Mero) que o poeta Manuel María pediulle (a Mero) que preguntase aló pola Abelleira, barrio da parroquia de Duarría onde Mero ten casa, que consultase aos máis vellos polo nome de "A A misteriosa e incógnita Valura (66)Lanciana", cousa que fixo, e constatou como a xente maior lembrábase dese nome, que era o que se lle daba á lagoa de Caque pois, -segundo Mero- este último (Caque) é o nome que hoxe recibe ao quedar máis reducida, mais antes disto o seu nome propio era o de "A Lanciana". Contounos tamén que o que hoxe ocupa ou ocupaba o Sanatorio de San Rafael era unha parte de A Lanciana así como pola marxe esquerda da estrada que vai a Gontán e que hoxe está desecada como terreo agrícola.
Á lagoa de Caque tamén se lle chama lagoa de Bardancos, aínda que o meu sogro, Antonio Muinelo Docampo, nacido no ano 23 e con 98 anos, a esta parte desecada chamábaa polo nome de lagoa de "Lavancos", o que resulta moito máis críbel que o de Bardancos, parecendo este último unha contaminación lingüística de "Lavancos" en "Bardancos" e que fai referencia a un tipo de patos o de parrulos moi coñecidos polo feito de que os machos teñen a cabeza de cor verde e un colar branco no pescozo. Ave que aínda hoxe aniña na lagoa entre as espadanas e os xuncos.
Baldomero Iglesias Dobarrio (Mero) no seu libro Somos Lenda Viva (Lendas para rapaces) publicado na compaña de Mini, mais a lenda referida está recollida por Mero onde nos di que A Lanciana "hai tempo foron catro (lagoas). Hoxe están recuperadas dúas... e alí baixaban a beber as eguas -algunhas baixaban pola entrada de Ansemar- sobre todo na Lagoa Grande na que recordan había moitas samesugas..."
Continúa Mero relatándonos o que escribira "Don Manuel Murguía na Historia de Galicia, (onde) fala daquelas xentes "os baluros" ou habitantes das Montañas Baluras que tiñan poderes semi-sacerdotais, menciñeiros ou feiticeiros que lles outorgaban A misteriosa e incógnita Valura (66)unha certa categoría de superioridade que sabían aproveitar moi ben"... "Con esta potestade "superior" e algo demoníaca, medrábanse entre as xentes e explotaban ós campesinos e labregos pedíndolles ofertas e dotacións que co tempo chegaron a ser abusivas. Mesmo os prelados da comarca tiveron que atallar aqueles atrevementos que escravizaban ós veciños"...

Baldomero Iglesias é o primeiro autor que a diferenza de Mato Vizoso recolle as peticións dos Valuros dentro da súa propia comarca ou da súa tribo porque Mato Vizoso falaba de que aparellaban as eguas e ían pedir os meses de verán fóra de Galicia, incluso poñéndolle un nome a este tempo que faltaban das súas parroquias denominado como "ir á Valura". Continúa Mero no libro arriba indicado, seguindo a Manuel Murguía, que... "Tiñan ás xentes engaioladas dicíndolles que na lagoa de Caque había once mil virxes e once mil cantantes que vivían naquela superficie lacustre con medio corpo dentro e medio corpo fóra (da auga) e que cantaban de noite e que calaban de día". Prosegue o autor... "Con estes e outros dicires (mesturados con embustes, oracións e ensalmos que conferían certa credibilidade e ritualismo a algo que resultaba tan esaxerado) explotaban ás xentes crédulas do entorno sacándolles diñeiro e xoias..."
É de pensar que isto, como xa dixemos noutras ocasións, faríano os Valuros máis modernos, chamándolles así aos Valuros dos séculos XIX e XX porque os Valuros dos séculos XV, XVI, XVII e parte do XVIII pedían para o Real Hospital de Santiago de Compostela e para os Mercedarios Calzados, entre outros; despois debeu ser con Mendizábal na coñecida Desamortización Eclesiástica o que puido facer que os Valuros pasasen de pedir para a Igrexa a facelo por eles mesmos, froito do posible desemprego, ao ter que vender a Igrexa os seus bens, e eles teren que dedicarse á mendicidade como medio de supervivencia.

Salve Valuria!

Texto: Xosé Otero Canto
Fotografía: Anxo Grande Penela

NOTAS:
MINI (Xosé Luís Rivas Cruz) e
MERO (Baldomero Iglesias Dobarrio).- Somos Lenda Viva (Lendas para rapaces), Edita Citania de Publicacións. Lugo 1996, Páxs: 250-51
Otero Canto, Xosé
Otero Canto, Xosé


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES