Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

'Bambi. Unha vida na fraga' de Felix Salten, traducida por María Seisdedos

jueves, 10 de noviembre de 2022
Acabo de ler Bambi. Unha vida na fraga na tradución ao galego de María Alonso Seisdedos. De excelencia, iso me parece: unha tradución excelente. Estou segura de que a versión galega deste clásico, é moito mellor que as traducións a outras 'Bambi. Unha vida na fraga' de Felix Salten, traducida por María Seisdedoslinguas. María Alonso Seisdedos semella gozar coas palabras, buscando as maneiras máis propias de facer o relato dese pequeno corzo que vai chegar a Alteza Real, a patrucio,o macho vello (ou como queiramos chamalo) e acada a prestancia e sabidoría dos anciáns da estirpe.

Todas e todos coñecemos a Bambi a través da película de Walt Disney, unha historia preñada de tenrura que nos fixo chorar e sempre gardamos na maleta das lembranzas, incluso para facer chistes (por aquilo de ser tan brandiño e amigable coma Bambi). Tratábase dunha referencia que compartiamos e que nos traía o mellor da infancia: a sensibilidade e o espertar á vida coa curiosidade por bandeira.

Agora, cando a leo, doume conta de que nesta historia hai moito que debullar, dende as conversas do pequeno caparro coa nai e con todo canto animal vai atopando na fraga e no prado ata o respecto que sente ante os maiores. El é amable con todo o mundo, vai comprendendo os segredos da natureza e describíndoo a El, o gran perigo, o home (a criatura ergueita, co rostro pelado e branco, un ser que arrepía, infunde pánico e terror porque El emana unha violencia monstruosa que paraliza, contemplalo é un suplicio insoportable).

Con Bambi e o resto dos animais da fraga entramos no medo e os instintos, sentimos na propia pel esa necesidade de facer algo sen entender a razón e incluso sabendo que vai contra a razón. Hai un instante que o explica marabillosamente, cando senten o gran perigo e saben que non deben correr e moito menos voar, unha faisán adulta repite: "non voedes, non voedes" mentres a ela se lle escapan as alas e cae abatida. Asistimos á crianza dos pequenos sempre na compañía da nai, a aparición maxestosa dos pais, daqueles que teñen aprendida a lección da soidade ("é que non sabes estar a soas?" preguntoulle o príncipe soberano a Bambi cando o atopou por primeira vez chamando pola nai). Ha de aprender por si mesmo e nós temos que escoitar o diálogo entre as follas antes de desprenderse no outono, esa reflexión sobre a morte que son as mesmas que nos facemos nós: "será verdade que veñen outras ocupar o noso lugar cando nós xa non estamos e logo o mesmo conto por sempre xamais? Por que temos que caer? Que é de nós cando nos desprendemos? Sentirá unha algo, recordará aínda quen é, cando está aí abaixo?" esas preguntas que todos e todas nos facemos e esa sensación que sentimos cando nos imos, esa despedida no medo da conversa, cando unha folla lle di á outra: "Non tembles tanto" e a outra lle contesta: "Alá vou" mentres cae nunha despedida final. As follas din aquilo que nos custaría moito escoitarlles aos humanos e, incluso, aos animais.

Bambi é un compendio de ensinanzas. Sobre a curiosidade das criaturas, o poder do instinto, a aprendizaxe da soidade como máximo chanzo de autonomía, o poderosa que é a terceira man do home (representada pola escopeta), a morte que nos agarda. Fala das crezas, da utopía representada polas palabras da corza nova: "Disque algún día camiñará entre nós e nos imitará na mansedume. Amigarémonos, brincará connosco e na fraga enteira reinará a alegría", referíndose ao El, o máximo inimigo. Recolle o mundo das relacións, por exemplo nesa timidez compartida, pola que o pequeno corzo e o cervo novo non falan cando ambos teñen ganas de comunicarse, ambos admirándose mentres pensan que ao outro non lle ten ningún interese; ese difícil entendemento co "outro".

O trato co home ao que accedemos a través do episodio do corzo débil que queda na neve e é recollido por un home e domesticado; cando volve non sabe como orientarse nin sobrevivir aínda que el cre que si, e ao final é outro home quen o mata cando el pensa que o vai recoñecer; si, o corzo vello dixera "malpocado" cando lle escoitou falar marabillas do home tendo como tiña a marca do colar no pescozo... Ou cando o can persegue ao raposo ferido e de pronto este o acusa de traidor, acoden todos os demais animais a acusalo de esbirro e renegado mentres el se defende, case como fixera o corzo domesticado: "El é dono de todo, todo o que medra e vive é del e ten moitos que o veneran e o serven". Por iso, o vello, o mestre de Bambi, lévao a ver ao home morto para demostrarlle que non é superior a eles, que coma eles coñece o medo, a fame e o sufrimento, que pode ser vencido; daquela Bambi di "creo que hai outro ser por riba de todos nós, por riba de nós e de El" e o patrucio despídese "Daquela, xa podo marchar" porque "o pasamento temos que encaralo todos a soas".

A historia é circular e remata cando Bambi ve a uns pequenos e lles fala como fixera o vello con el. Unha novela potente, que dá moito que pensar, dende a natureza ou a sociedade, iso si, envolta en papeliño de agasallo para crianzas.
Sampedro, Pilar
Sampedro, Pilar


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES