Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Contos da miña lareira (4)

martes, 13 de octubre de 2020
¿Contos? ¡Contos, non; contas! O Estraperlo, en letra e música de Fuxan Os Ventos:

¿Que levas nesa saia
que tanto valor lle dás?
Levo garavanzos e fabas
para ir a estraperlar.

Con iso do estraperlo,
con iso de estraperlar.
Con iso do estraperlo
nin Deus quere traballar.

¿Que levas nesas alforxas
que tanto valor lle dás?
Levo café e azucre,
da raia de Portugal.

Ao comezo da guerra fomos vivindo das reservas pois daquela xa había algo de todo, cos “ultramarinos” in crescendo; ¡iso, ultramarinos, de consumo cotián! Pero despois, cos mozos de caqui, ou envoltos nunha manta a saber en que chousa, a produción foise ao “carajo”; ¡nin mozos, nin abonos minerais, nin case ferramentas pois o ferro precisábase para fabricar instrumentos mortíferos, en detrimento das vitaminas! O trigo de Castela tamén se resentiu pola deserción do seu mular, que foi requisado para as “necesidades” bélicas.

¿Requisas? ¡De todo, a feito! Alemaña e Italia mandaban instrumental, que o probaron aquí minuciosamente, como ensaio para a súa festa do holocausto; pero o condumio para a fronte ía de Galicia; de onde, senón, pois o resto ou era campo de batalla ou territorio comanche!

¿Haberá algo máis triste que unha cociña baleira, baleira de xente, de xente e de potas? A pouca que quedaba nelas, choraba, e non soamente polo fume. ¿Eran lareiras, ou cemiterios?

Para lembrar aquelas lareiras do loito bélico pouca memoria se precisa, fose en vangarda ou na retagarda. (¡Que mo digan a min, que participei, e sufrín, coa muller e co neno evacuados nun avión militar, excombatiente, somatenista, da guerra de Ifni, 1957/58, e tamén a teño presente, que nin preciso cerra-los ollos para rememorar aquelas escenas bélicas, dantescas!).
Contos da miña lareira (4)
Para comezar polo de pouca importancia: Aquela pizarra, de lousa, con un fío de liño pasado polo seu furadiño para colgala da espeteira. ¿E logo, o papel…? ¡Do hixiénico, nada tan fresquiño coma unhas herbas, ou unhas verzas, do horto! E do outro, nin de barbas nin de trapos. Trapos non había, do ben que se aproveitaba a roupa; e as barbas, como moito, unha vez á semana, que non tiñan tempo nin humor para rapalas, pero tampouco facía falta pois o que cumpría era que as mulleres os repudiasen, que non eran tempos de criar fillos para a Patria; bastantes, demasiados, estaba tragando. Naquela pizarra: letras, contas, conxugacións…, de todo un pouco, ou máis ben, pouco, que non había humor nin para culturizarse. ¿De que lle serviu a cultura á xeración dos 30? ¡Serviulles para aprender a esixir en vez de pedir, e con iso os caciques, asustados ante a caída das súas prerrogativas, botaron man da escopeta de cazar coellos para…, para cazar insubmisos!

Meu pai, co único delito de exercer na nosa bisbarra de Mestre de a Ferrado, ameazado polos franquistas, durmindo na pedreira das Carballeiras, simplemente envolto nunha manta, rodeado de silvas, de sapos e de serpes. (Eu, servidor, en lembranza súa, en memoria súa, construín, fixen construír, o meu refuxio PRECISAMENTE na pedreira que lle serviu de protección; así paseina de pedreira a altar!)

Pero como todo o malo ten algo de bo, naquelas noites de vela púxose a pensar que era unha idiotez molestarse en cultiva-las patacas para que despois as comesen, fritas, catro mangantes da fusila: ¡Eureka! Cunha peta, unha aixada e unha pala, fixo unha foxa como para enterrar catro vacas; a continuación foise ao palleiro e carrexou palla ata que lle deu o sono, que seica foi ao riscar o día. Unha sonata de nada, e a continuación levanta-las patacas…; ¡levanta-las para soterralas, de inmediato, naquela foxa da cabeceira da leira, enriba das pallas! ¡Estouno vendo, estouno lembrando coa mesma nitidez que vexo nesta pantalla o fluír das letras pulsadas! ¡Fodéronse os da requisa, pois aquel ano requisáronos de todo, de todo menos patacas, que xa era algo!

Unha noite petaron á porta, tan forte que ata o neno espertou. Baixaron abrir, tremendo:

-¿Quen vai; quen chama?

–Abride rápido, que non hai perigo; son Pepe, o Pepe do Taberneiro…

Pepe do Taberneiro era o único irmán de miña nai, por certo que moi querido dela e de todos nós; un artista, que sabía de todo e facía de todo, pois ata dominaba o verbo dos arxinas. Sabía de todo, menos o camiño do altar, que xa fora unha vez e esquecéraselle: viúvo e con dous nenos que aínda non ían á escola, pediulle a unha cuñada que retornase de Cuba para axudarlle a crialos; ela asumiu o seu papel con tanta plenitude que incluso se amancebaron. Chegado o Alzamento, un dos que primeiro se alzou foi o Cura de Luaces, que se apresurou a reclamar dos gardas e dos falanxistas que lle eliminasen aquel pecador, sen sequera levarllo ao confesionario, onde o atopasen, pois o mal exemplo, segundo aquel carca, debe erradicarse instantánea, definitivamente, aínda que os nenos volvesen a quedar orfos, que iso era o de menos comparado co escándalo parroquial. Meu avó viunos vir desde lonxe, e avisou ao fillo, que se tirou pola ventá oposta á entrada e deu en correr polo rego dos Corzos arriba…, máis que un corzo, que xa é dicir! No camiño de Sarille había unha castiñeira oca, e non dándolle tempo para máis fuxir, meteuse no seu podrico, coa boa sorte de que os perseguidores, ofuscados na súa persecución, nin da castiñeira se decataron! Cando pechou a noite, seguindo polo mesmo rego ata Maxide, e de Maxide a Bergland polo rego da Pasaxe, chegou á casa de súa irmá sangrando polas cen feridas que se fixera ao cruzar rectilíneo por cantas silveiras lle taponaban a ruta da súa fuxida. Sen sequera quentarse, pois o lume xa se apagara, con catro panos para estiñar as feridas, e unha manta para envolverse, dixéronlle da pedreira onde se escondía seu cuñado, e aló se foi, a por máis silvas!

Deixando outras moi gordas, para non acabar coa paciencia do amable lector, ¡antes dicíase así!, relatarei tan só aquela mañá na que saín á eira a por un brazado de estelas para acende-lo lume, e face-la parva. Nisto, que non sei como ollei para a casa de enfronte, e, ¡ouh milagre!, as lousas tornáranse camisas azuis, co couceiro apuntando á nosa! Rodeárona, e nin precisaron petar á porta pois meu padriño, avisado polo neno, saíu para fóra, apoiado na súa caxata, como de costume:

-¡Que salga o desertor, que saia Daniel…! -Esixiron con voz tronante, vinte voces infernais.

Daniel era fillo de moza, sobriño de meu avó, que vivía coa nai na casa, partida, dos Gómez. Seu pai…, ¡seu pai un cara, do mesmo lugar, que se negou a recoñecelo, así que non merece ser recordado! Daniel, espírito culto e avanzado, alumno que fora de meu pai, seu primo, negouse a incorporarse cando os alzados recrutaron a súa quinta: -“¡O Goberno é legal, máis ou menos atinado, pero legal, xa que foi elixido democraticamente; se a maioría non está conforme, moción de censura, e novas eleccións!”. ¿Verdade que razoaba ben?

Aquel día non estaba na casa; nin na casa nin na palleira, que ben se fartaron de cravar galletas na herba, e de pegarlle tiros a miña tía, por tras das orellas, para que o fillo dese a cara, e coa cara o peito. Certamente non estaba. Meu padriño, ao ve-lo martirio de súa irmá, alzou de caxata e deulle un garrotazo ao Cabo da Garda Civil, Jesús González, do Corgo, segundo aquel lle daba ao gatillo; ¡outro que estará no inferno, salvo que Deus premie aos malos e castigue aos bos!
Contos da miña lareira (4)
A escena de Daniel foi como para levala ao cine, pero dáse o casual de que miña prima, e tamén prima do susodito Daniel, Mercedes Cora  (Mercedes Carrodeguas Gómez), avogado, Xefe de Prisións, despois de actuar no TEU, e de deixar filmadas once películas, levouna un cáncer de peito, daquela incurables, ou pouco menos. ¡De seguir viva, que ben se lle daría face-lo papel de nosa tía María; eu pediríalle para min o de meu padriño, pois aínda que non coxeo, conservo a súa caxata!

¿Queda alguén que negue, que se atreva a negar, que as lareiras constitúen un herdo importantísimo na nosa cultura, na propia, e por tanto, un patrimonio transcendente? ¿Que xa estamos inmersos niso que chaman cultural global, ou globalizada, contaxiada, mundial, nesta do nudismo, por veces, e outras na dos calzóns caídos, estilo Cantinflas? ¡Certo que o hábito non fai ao monxe, pero tampouco o desfai pois non se chega a monxe sen unha herdanza cultural, do bo e do malo! O Seminario da vida é, ten que ser, debe ser, ou estaremos retrocedendo, un coador que nos sirva para depura-lo groseiro, de paso que se aproveita o líquido, as boas ensinanzas, a experiencia aquilatada. ¿As débedas tamén se herdan, non si? ¡Pois a principal das nosas é a de recoñecer, agradecer, e asumir, todo aquilo que fixeron de boa fe os nosos entregos en ben da súa descendencia!

.../...
Gómez Vilabella, Xosé M.
Gómez Vilabella, Xosé M.


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES