Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

A nosa Señora do Faro (6)

jueves, 28 de noviembre de 2019
VII. Consideracións sobre a Romaxe do Faro
O Faro, como vimos, revelanos por medio de lendas unha sucesión de eventos ligados có ente sacro, que patentiza a súa presencia nesta comunidade. Hai, por tanto, unha ligazón entre a comunidade e o ser sobrenatural, entre o humano e o sagrado. Agora ben, pode suceder, como é o caso deste santuario, que o lugar de encontro sexa fonte de conflictos entre varias comunidades. E isto está reflectido nas lendas de Camba e A nosa Señora do Faro (6)Oseira con respecto á comunidade de Requeixo.

Cómpre dicir que o sentido de posesión non se fundamenta, dun xeito preferente, no valor artístico e pecuniario da imaxe, senón no poder que posúe por si mesma e para a comunidade propietaria en canto que constitue un importante símbolo de referencia e identidade.

Asi mesmo, a imaxe atopada resístese, como vimos, a ser levada ós lugares de culto xa institucionalizados. Ten que ser a comunidade a que se traslade ó lugar de hallazgo para celebrar o encontro e non a inversa. Este encontro implica -segundo Honorario Velasco- unha modificación ocasional do espazo, mediante rituais; e, logo, dun modo permanente, por medio do santuario. Polo tanto, queda mostrada a profunda transformación que a constitución dun símbolo implica. Non embargantes, un símbolo sagrado non é nunca individual ou privado, e a historia de construcción de todo espacio sagrado é unha historia de socialización do símbolo.

Por outra banda, o santuario non só manifesta a vivencia da identidade da comunidade na que se localiza, senón tamén o sentido de apertura que lle dá a gran devoción, que sinten outras comunidades de toda Galicia, mais, dun xeito preferente, as provincias de Lugo e Pontevedra, de onde proceden miles de romeiros. Este nivel de asistencia á romaxe débese a sona que tivo o santuario, desde sempre, por toda Galicia -pero máis nos concellos de Lugo e Pontevedra- debido ós portentos que se difunden entre os romeiros. Sen milagros non hai posibilidade de crear devoción. Estes son a manifestación do poder da imaxen., que actua como mediadora ante Deus, chegando a posuir todo o seu poder sobrenatural. Así, segundo Joan Prat, as imaxes son as que gozan de gracia, virtúde e favor. De aí, que os romeiros teñan coa entidade sacra un importante código comunicativo destiñado a acadar a súa protección e indulxencia así como o agradecemento por un favor outorgado. Esta comunicación queda reflectida nunha serie de promesas. Algunhas de carácter oficialista, como, oir misa e participar na procesión. Outras, pola contra, de raiz popular, como, calquera ritual de contacto coa Virxe ou os rituais que se levan a cabo nas fontes ligadas ó santuario.

Non embargantes, hai romeiros que denantes de entrar en contacto coa advocación mariana se purifican realizando actos penitencias propiciadores da graza divina. Asi, A nosa Señora do Faro (6)neste santuario, manifestanse signos ligados coa penitencia, como vir caminando dende o lugar de orixe dos devotos, e subir a costa da Virxe de pé, calzados ou descalzos, e de xeonllos. O camiñar constitue a forma máis sinxela de purificación e mortificación corporal. Pola contra, andar de xeonllos constitue unha forma de mortificación física que cada vez se leva a cabo menos debido ás consecuencias negativas que pode ter esta práctica para o organismo humano.

Por outra banda, segundo Alberto Galván, os siñificados da romaxe tenden á aglutinarse en dous polos semánticos opostos: un, o ideolóxico ou normativo, polo cal os siñificados do ritual tenden a referirse a componentes da orde social e moral; e, o outro, o polo sensorial que fai referencia ós fenómenos e procesos que estimulan os desexos e emocións. Polo tanto, toda romaxe presenta un elemento de cohesión e comunicación do grupo social; tamén, constitue un xeito de liberación da sensibilidade, xa que é o momento no se que se tolera a ruptura das normas e regras que presionan e reprimen a conducta dos membros dunha comunidade. O baile, o canto e maila música, desencadenan emocións; a bebida e a comida facilitan a comunicación. Estes trazos lévanos a apreciar como en toda festa hai un tránsito de cotía s situacións onde poden ter lugar a espontaneidade, a diversión e o relaxamento dos costumes.

VIII. BIBLIOGRAFÍA.
BLANCO PRADO, J.M. Exvotos e rituais nos santuarios lucenses, Lugo: Deputación Provincial, 1996, páxs. 97-100.
CANCIO FERNÁNDEZ, José.: Delineante. Autor do mapa de localización do Santuario do Faro.
CARDESO LIÑARES, J. Santuarios marianos de Galicia, A Coruña: Ed. de Caixa Galicia, 1995, páxs. 115-125.
CEBRIÁN FRANCO, Juán José. Guía para visitar los santuarios marianos.V. II. Serie “María en los pueblos de España”. Madrid: Ed. Encuentro, 1989, páxs. 160-165.
COSTA CLAVELL, Xavier. Bandolerismo, Romerías y jergas gallegas, La Coruña: La Voz de Galicia, 1980, páxs. 147-161.
FABIÁN NOGUEIRA, Vicente. Historia cronológica del Faro, ms. en cuarto, 1774. Arquivo Diocesano de Lugo.
FRAGUAS FRAGUAS, Antonio. Romarías e Santuarios, Vigo: Ed. Galaxia,1988, páxs. 145-153.
GALVÁN, Alberto. “Ritos, fiestas y creencias”, en Las Razas Humanas, t. II. Compañía Internacional. Editora S.A. Barcelona, 1981.
GARCÍA X.L. Do Faro ó Miño. Sada (A Coruña): Ed. do Castro, 1979.
G. AMARELLE, Raquel; Taboada, Lucía e outros. Santuarios con leyenda. Galicia en guías, nº 13.A Coruña: La Voz de Galicia, 2005, páx. 48-52.
GÓMEZ LEDO, A. Cancioeiro da Nosa Sraª do Faro, Madrid: 1953.
GONZÁLEZ REBOREDO, X.M. Guía de festas populares de Galicia. Vigo: Ed. Galaxia, 1997.
GUZMÁN LÓPEZ, Cristina; IGLESIAS PÉREZ, Montserrat; MIRAMONTES CARBALLA, Ángel e outros. Galicia en comarcas. Chantada e a Ulloa. Vigo: Ed. Ir Indo, páxs. 21-27.
GÓMEZ MONTERO, A. Chantada. Corazón de Galicia. León: Everest, 1991.
VELASCO, Honorario M. “Las leyendas de hallazos y de apariciones de imágenes. Un replanteamiento de la religiosidad popular como religiosidad local”, en La Religiosidad Popular.II-Vida y muerte: La Imaginación Religiosa. (Coords). C. Álvarez Santaló, María Jesús Buxó y S. Rodríguez Becerral. Anthropos, Barcelona, 1989, páx. 402.
MARIÑO FERRO, X.R. Santuarios mágicos de Galicia, Vigo: Nigratrea, 2003, páxs. 53-57.
PRAT I CARÓS, Joan. “Los santuarios marianos en Cataluña: una aproximación desde la etnografía”, en La Religiosidad popular. III Hermandade, romerías Santuarios, Anthropos, Barcelona, 1989, páxs. 211-253.
RIELO CARBALLO, Nicanor. A Romaxe do Faro, Vigo: O Moucho, 56. Ed.trelos, 1978.
RIELO CARBALLO, Nicanor. “Ermita do Faro”, en Inventario Artístico de Lugo y su provincia, t. V, Ministerio de Cultura. Centro Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica, Madrid, 1983, páxs. 331-332.
RIELO CARBALLO, Nicanor. “La Romería de la Virgen del Faro”, en Narria. Estudios de artes y costumbres populares. Universidad Autónoma de Madrid, núms. 63-64, 1993, Madrid, páxs. 40-47.
VAQUEIRO, Vitor. Guía da Galiza Máxica, Vigo: Ed. Galaxia, 1998, páxs. 281-283.
Blanco Prado, José Manuel
Blanco Prado, José Manuel


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES