Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Democracia na Igrexa, por que non?

viernes, 07 de julio de 2017
Ante as protestas dos cristiáns no caso do cura de Friol, quero aproveitar para pedir un papel máis activo para o pobo de Deus na elección dos seus Pastores.

"Que non se lle impoña ao pobo de Deus un Bispo e un sacerdote que o pobo non desexe". "Aquel que debe presidir a todos debe ser elixido por todos". "Non se debe poñer un sacerdote a unha parroquia en contra o desexo dos cristiáns e sen consultarlles expresamente respecto diso".

Seguro que non poucos lectores pensarán que estas tres afirmacións están tomadas dalgún documento dos movementos cristiáns de base ou de colectivos de teólogas e teólogos contrarios ao actual sistema de nomeamento de Bispos e de sacerdotes polos Bispos.

Pois non. Son textos dos séculos III e V. O primeiro pertence a san Cipriano (principios do século III-258), bispo de Cartago, quen consideraba "de orixe divina" o dereito do pobo para elixir aos seus pastores. A súa propia elección episcopal foi moi discutida.

O sistema de nomeamento dos bispos e máis aínda dos sacerdotes encargados de parroquias fai que o despotismo sexa a súa patoloxía máis común

Os dous seguintes corresponden a León Magno, papa de 440 a 461, o máis importante do século V, que freou a marcha de Atila sobre Roma. E non son excepción na literatura teolóxica da época, nin se limitan a reflectir un ideal para conseguir. Cítoos como unha brevísima antoloxía que podería ampliar con outros moitos testemuños na mesma dirección. INCLUSO A ELECCION DOS BISPOS (e por analogía dos sacerdotes encargados dunha comunidade) polo pobo foi unha práctica habitual na historia da Igrexa durante o primeiro milenio, como demostra o prestixioso teólogo holandés recentemente falecido Edward Schillebeeckx no seu libro O ministerio eclesial. Agustín (354-430) e Ambrosio (340-397) víronse obrigados a aceptar a súa elección como bispos de Hipona e de Milán, respectivamente, mesmo contra a súa vontade, porque foron aclamados pola comunidade cristiá. Tamén Paulino de Nola (355-431), amigo de Agustín, Ambrosio e Jerónimo, foi elixido bispo por aclamación popular, sendo sacerdote casado.

O concilio de Calcedonia (ano 451) opúxose á ordenación daqueles candidatos que non estivesen vinculados a unha comunidade, ata o punto de declarar inválida esa ordenación. O bispo ou sacerdote que deixaba de presidir unha comunidade, volvía ao estado laical.

Ás veces a elección era moi rifada, e producíanse altercados se non se respectaba a vontade do pobo. Algo parecido sucede hoxe, pero non porque a comunidade cristiá participe na elección dos bispos e dos seus sacerdotes, senón porque esta faise á marxe súa e mesmo en contra dos seus desexos.

Frecuentes son tamén as campañas de sacerdotes e de grupos cristiáns cando corre o rumor do nomeamento dun bispo e de sacerdotes que non consideran idóneo para a súa diocese ó parroquias. Moitas veces sáense coa súa e conseguen que non se nomee ao candidato.

Á mantenta do conflito provocado polo desprazamento do Cura de Friol, puiden ler estes días que o que está en xogo son dous modelos de Igrexa: o máis democrático, e o máis autoritario. Eu creo que esta formulación é teológicamente incorrecto e na práctica, enganoso. O despotismo é a patoloxía episcopal máis común.

O problema radica, ao meu xuízo, no sistema de nomeamento dos bispos e dos Párrocos. De aí derívanse dous modelos de Igrexa: o xerárquico-patriarcal, que se sustenta na elección dos bispos polo Papa e dos Párrocos polo Bispo, sen intervención do pobo cristián, e o democrático-igualitario, que se basea na elección dos dirixentes relixiosos conforme ao principio "un cristián, unha cristiá, un voto". Unha práctica acorde coa tradición da Igrexa, que ten o seu fundamento teolóxico na dimensión comunitaria do cristianismo e que está en sintonía cos procesos electorais das sociedades democráticas. Obxectaráseme que a Igrexa é de institución divina. Aínda nese suposto, que é moito supoñer, non entendo por que a democracia teña que ser contraria á vontade divina nin por que o Papa e os bispos deféndena na sociedade e non a practican na Igrexa. Como Deus pode querer a elección democrática dos gobernantes a nivel político e opoñerse a ela na comunidade cristiá?
Rodriguez Patiño, Luis Ángel
Rodriguez Patiño, Luis Ángel


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES