Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Mondoñedo: Erro na restauración da Catedral

lunes, 29 de junio de 2015
Ainda que a publicación deste comentario parece extemporáneo polo tempo transcurrido desde entón, segundo aquel adaxio que di que “auga pasada non move muíño”, tamén é certo que o recoñecemento dos erros pasados pode contribuir a evitar a súa futura repetición.

No derradeiro número do prestixioso anuario "Estudios Mindonienses", o correspondente ó ano 2014, aparece publicado un interesante traballo baixo o Mondoñedo: Erro na restauración da Catedraltítulo "Ubicación y fisonomía de cabildos y audiencias públicas en la catedral de Mondoñedo (siglos XIII-XV)", traballo da autoría de Manuel Antonio García Lamas. Un interesante e ben documentado estudo no que o autor describe as diferentes vicisitudes históricas polas que atravesaron as diversas dependencias que tivo a catedral de Mondoñedo dende a súa construción inicial e ao longo de todo o baixo medievo. Nese estudo fai, ademais, alusión o autor ás derradeiras reformas levadas a cabo na catedral nos anos 1964-1965 co gallo de adaptar a súa funcionalidade ás esixencias das novas normas litúrxicas emanadas do Concilio Vaticano II.

Na execución das obras desta derradeira restauración, levadas a cabo nos anos 1964-1965 baixo a dirección técnica do arquitecto restaurador do Ministerio de Cultura, Francisco Pons Sorolla, e executadas pola empresa luguesa Varela Villamor S.A., cometeuse o grave erro de prolongar ata a basa das columnas as columnillas primitivamente cortadas que daban cara a nave central do templo. Un grave erro do mencionado arquitecto ó pretender deste xeito corrixir con esta prolongación a parte inferior que faltaba nas devanditas columnillas, que quedaran cortadas a media altura na súa execución dende os tempos da súa construción. Un desacerto cometido, ó parecer, por mor da crenza do arquitecto -aliquando bunus dormitat Homerus - de que estas columnillas foran cortadas mais tarde para poder instalar no seu lugar os púlpitos e tornavoces, así como a escaleira de acceso ós órganos, elementos estes finalmente eliminados todos nas citadas obras de restauración.

Mondoñedo: Erro na restauración da CatedralUnha equivocada e lamentable actuación da que o autor do traballo aparecido no citado anuario, “Estudios Mindonienses”, se fai eco coa reprodución dunha nota a pé de páxina do seguinte texto, que o autor atribúe ó historiador E. Cal Pardo: “Se rehicieron de granito muchas semicolumnas que habían sido destrozadas para adosar los púlpitos o el coro…”.

O que non parece ter explicación razoable é a pasividade adoptada polo cabido, composto por cabezas tan lúcidas, fronte a tan grave e inxustificada alteración do estilo arquitectónico cisterciense, baixo cuxa influencia a catedral foi inicialmente constuída. De feito non hai constancia de que fora formulada a máis mínima obxección ó proxecto de rehabilitación presentado polo arquitecto responsable. Un inexplicable abandono e desidia por parte de quen tiña a obriga de vixiar e velar polas obras da catedral.

Se a actuación levada a cabo polo citado arquitecto, Sr. Pons Sorolla, merece a cualificación de moi aceptable no seu conxunto, non se explica que caese no “erro lamentable” de alterar a forma das columnillas que dan a nave central. E iso porque as columnillas da catedral de Mondoñedo, suspendidas no aire, é dicir, cortadas a media altura e sen prolongación ata as basas das columnas, respondían ó máis puro estilo arquitectónico cisterciense, que se facía deste xeito presente nesta catedral. Pois, unha das características propias deste estilo é que as columnillas que dan a nave central queden cortadas ou interrompidas a media altura sen chegar ata súa basa, como suspendidas no aire. Unha característica propia do estilo arquitectónico co Cister, do que hai moitos exemplos estendidos por Europa adiante, como a igrexa abacial de Pontigny, en Francia, e mesmo aquí en España a de San Lourenzo de Carboeiro, en Silleda, ou a de Veruela, en Zaragoza, entre outras, sen mencionar a que está máis preto de Mondoñedo, a veciña igrexa abacial de Meira, a solo 50 quilómetros. Esta igrexa foi construída no entorno dos anos 1150, e polo tanto xa estaba edificada cando, a partir do ano 1219 se empezou a levantar a catedral de Mondoñedo sobre da que ben puido ejercer a influencia do seu estilo.

Todas elas dan testemuña deste estilo arquitectónico de transición do románico ó gótico, adoptado polo Cister, cuxo obxectivo era crear a sensación da inmaterialidade do espazo, deixando como suspendido no aire o volume pétreo, pra suscitar desta maneira nos fieis unha atmosfera de espiritualidade e inmaterialidade propicia para a pregaria dos monxes. Un estilo concibido para reflectir o ideal de espiritualidade da Orde do Cister, transmitindo ós monxes deste xeito un ambiente de recollemento, de espiritualidade e de oración na súa vida contemplativa, illándoos do mundo mediante a inmaterialidade dos elementos construtivos e da distracción producida polos adornos que puidesen distraelos, como as pinturas, as esculturas ou as vidreiras cromáticas, escasamente presentes no estilo cisterciense e que máis tarde serían a característica propia do gótico.

E todo isto en correspondencia co ascetismo relixioso propio da Orde do Cister.
Rodríguez Díaz, José María
Rodríguez Díaz, José María


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES