Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

As plenitudes de outono

miércoles, 17 de diciembre de 2014
Fica pouco de respirar neste outono, en seu derradeiro tránsito estacional, cando cede seu cetro ao solsticio de inverno. Mais o outono ten a súa pedagoxía en tódolos rentes da natureza, capaz de crear un estado de ánimo sosegado nesas cores multiformes que patentan a plenitude dunha paisaxe marcada neste ciclo da vida vexetal e da nosa.
As plenitudes de outono
Imaxino estar ao pé da inmensa torada do meu castiñeiro de Podente, que hai un mes que deixei para vir á grande cidade, con súa cúpula piramidal, como nun miniado de libro de horas, e as follas obedecendo o designio das témporas de outono, caendo e compoñendo elocuente alfombra de follaxe. A soberanía do outono, coa súa oferta de froitos maduros, evocados nas recoleccións de labregancia, que son os primeiros clamores no limiar dun outono de uvas coller, como dita o calendario agrícola dos frescos románicos de san Isidoro de León.

No libro de Florentino López Cuevillas, titulado: “Prosas Galegas”, encontramos unha das evocacións mais sentidas que ilustran a caída das follas das cepas e dos castiñeiros, indicando: “Vinde a Galicia no mes de San Martiño, se queredes ver cómo se murchan os follatos das cepas. Vinde a Galicia no mes de San Martiño, se queredes ver fumegar os lumes dos magostos”.

Floro Cuevillas fai converxer dous produtos básicos da dieta tradicional, o viño e a castaña, que se xuntan e complementan na festa dos magostos. O escritor ourensán danos esta acuarela de cores outonais: “É nas ribeiras da nosa terra, onde o outono pinta os seus cadros”. É verdade, nas ribeiras de Chantada como no resto da Ribeira Sacra e doutras comarcas vinícolas, no cumial dos viñedos están os castiñeiros coroando e ennobrecendo a testa das videiras, conxugando o seu verdor de primavera e estío, esclarecendo os dons da natureza para ser pregaria de outonada.

A folla caída resplandece en outono nese fulgor de cores amarelas e vermellas, roulando polo chan e tecendo cantiga e sonorizando acordes de cítara vexetal. O ruxir das follas, na cadencia que xurde dos pés rebuldeiros, proclamando o outono en tódalas soidades posíbeis e que delas precisamos para interiorizarnos no misterio panteísta.

As follas de castiñeiro no eloxio poético de Uxío Novoneyra: “os castiñeiros xa sin folla / i as árbores todas”. E aínda este poema con sabor a outonada courelá: “Días breves en que ún está sempre nunha cousa! / As bouzas verdes fóronse pondo marelas e roxas. / As bouzas roxas pardean cas choivas. // O vento sólo / no souto do outo outono”.

A nudez das árbores na elocuencia do que precisamos en outono, a estación dos silencios redencionais na voz dos nosos poetas. Manuel María, no seu libro: “As lúcidas lúas do outono, manifesta: “O Outono é unicamente quen nos dá / lucidez, equilibrio e perfeición. / Un alcende o seu ser e purifica / os seus sentidos longamente / pra poder receber o Outono / con cortesía, decoro e diñidade”.

Con cortesía e decoro o despedimos e del agardamos a repetición das súas cores en soutos, devesas, bosques e ribeiras, tan mal protexidos de depredacións económicas que continúan expandindo nocivas e devastadoras consecuencias no cosmos. O poeta escocés James Thomson (1700-1748), autor do poemario: “As estacións do ano”, manifestou neste verso: “Ollade como se apagan as cores dos bosques”. A premonición cúmprese con creces, lamentabelmente, o outono deixa de darnos menos follas e menos sons musicais para nosos pés.

Un dos grandes defensores dos bosques e dos dereitos civís e da desobediencia civil, Henry David Thoreau (1817-1862), deixounos no seu libro: “Walden” o relato mais impresionante sobre os dons da natureza. Outro dos excelentes libros de Thoreau é o titulado: “Cores de Outono”, no que sinala: “ Mentres os froitos, as follas e o día en si adquiren un matiz brillante xusto antes da caída, o ano tamén está a punto de poñerse. Outubro é o ceo do atardecer e novembro, a última luz crepuscular”.

Da xeración de Thoreau é Walt Whitman, autor do poemario: “Follas de herba”, no apartado “Autumn Rivulets” (Regatos de Outono), encontramos un dos maiores concertos onde a natureza ten seu propio vocabulario na estación de outono, nestes versos: “Ou terra morena, xenerosa, parideira –ou, útero infinito e fecundo, / déixame a túa canción para narrarte”.

A voz unánime dos poetas, dos que buscan nos bosques a súa propia morada liberadora e o trino da paxarada, recompoñendo as plenitudes de outono onde as follas de soutos e devesas continúen dándonos os seus dons de vida plena.
García, Xosé Lois
García, Xosé Lois


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES