Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Experiencias miúdas na poesía de Díaz Castro

viernes, 28 de marzo de 2014
Hai anos que algunhas persoas me comentaban que na poesía de Xosé Mª Díaz Castro non había referencias a lugares concretos, excepto no caso do poema "Vísperas" dedicado a festa do Carmio de O Buriz. Esforceime en mostrar que esa era unha percepción errónea, porque case todos os poemas do seu libro NIMBOS están cheos de experiencias e referencias concretas á natureza vista desde a súa aldea natal, ás paisaxes dos ciclos anuais e ós traballos dos veciños do contorno. Mais todas esas pequenas experiencias quedaron sublimadas e asumidas nunha visión universal do devir humano.

Desde a aldea do Vilariño dos Vilares, mirando o nordés víase, coutíos e prados abaixo, o centro do chao do Buriz, e ollando o leste-sur encóntranse a maioría das aldeas dos Vilares ata ollar ó lonxe os montes de Santa Cruz e algúns lugares de San Salvador de Parga. Por detrás da aldea do Vilariño, polo oeste, está o Cordal de Montouto por onde "se enterra o sol" e desaparecen "as cornas da lúa". Este era o miradoiro do neno, do rapaz e mozo que foi Díaz Castro naquel panorama natural e social. Nos anos 20, 30, 40 e ata mediados dos 50, ese escenario era un conxunto de mosaicos multicolores: xesteiras e toxais, coutíos de cereais, de nabos, de maínzos ou patacas; e aló no fondo, cruzaba o río Porto-Muíño "deitado coma un boi remoendo", dando voltas preguizosas, escoltado por budios e salgueiros, rodeado de pasteiros a barbeito, a monte aberto ou cercado, cunha árbore aquí e outra acolá. Hoxe ese panorama case non é recoñecible, por estar arborado ou convertido en praderías, cunha estrada que corta a paisaxe de norte a sur con algúns edificios na beiravía.

"Pórtico,Noite, lus, espranza, milagre, soño e ferida" son as nocións abstractas que engloban todas as experiencias miúdas; mais nos títulos dos poemas xa aparecen referencias ás realidades concretas vividas polo poeta: os ventos, as brasas, o borrallo, o verme, a polpa, a cova alumada, as pedras, a cerna, a terra achaiada, etcétera. E se dos títulos pasamos as metáforas que utiliza o longo de todos os versos, a evocación de pequenas experiencias locais e persoais é constante: fachas de palabras, polpa dorida, remuíño no río da Pontegafín, berro das pedras, coma unha escada, coma unha insua, coma unha espada...

Encontramos nos poemas afinadas observacións de matices: "O SOL na Corda está enterrado / morto e enterrado hastra a metá. / Nadan na lus somente un budio / i o ladro perdido dun can", (no poema "Coma un anxo airado"). Na poesía "Veleiquí os homes", que cando apalparon a morte, ..."Chegáronse, amodiño, á soleira do Reino, / mesmo que o paporroibo nos días de gran neve / se acurrucha cantando nas portas dos labregos...". E no poema "Penélope", o máis coñecido, o poeta rememora unhas rutinas centenarias símbolos daquela Galicia rural e tradicional estancada: "Aran os bois e chove" .... "Desorballando os prados como sono, o Tempo vai de Parga a Pastoriza. / Vaise enterrando, suco a suco, o Outono. / Un paso adiante i outro atrás, Galiza!". Nos versos de "Remuíño" dinos o poeta que ..."Xa se fincou nas pereiras / a primaveira. Sentín / o vou-e-non-vou de marzo. / Xa non hai piedade pra min!". ..."Brandeuse o ceo de vidro / aló por Ponte-gafín".

O poema a "Cerna", que neste caso significa a poda das árbores, é un canto ó amor sufrido, é unha metáfora continuada do que fai o amor do cernador: ..."A póla firme coma un xuramento, / berra nos dentes do machado e estala / e tornea no vento... Sobre os cómbaros dondos coma un velro, /sobre as cornas dos bois, sobre o camiño, / a fraga berra, coucorexa o melro, / cai arroulando un niño...". Toda unha cadea de experiencias miúdas convertidas en palabra poética esencial.

E cando o poeta quere humanizar a súa propia morte titula o poema "No resplandor do día" e dinos que soña que o mundo seguirá o seu destino: "QUERO morrer de música nunha tarde de pinos / sin sentir o martelo dun recordo no sangue, / e caere amodiño na sombra como a lúa /enterra as súas cornas tras de Arxán. / "Que o sol siga o seu rego deica o mesmo cadullo, / .... "Que o meu carro se entorne cheo de lume e soño..../ "Os camiños que andiven i as arbores con niños.... namentras en falopas cai a imaxe do mundo.../ i eu estrela da noite que se perde no día, / no resplendor do día que busquei". Busca unha morte en paz co ritmo da natureza, da trasfega humana, do destino e da transcendencia confiada. Porque todo iso é beleza, e "A beleza fireume para sempre", dinos en cada estrofa do seu poema "Coma unha espada".

Deste o miradoiro vital da súa aldea, retendo os pequenos detalles, a poesía de Xosé Mª Díaz Castro reflicte unha gran cantidade de experiencias miúdas dun tempo e dun espazo determinados que lle serviron de ancoraxe a realidade concreta. Os seus poemas teñen, ademais, unha sublimación universal a procura dunha transcendencia simbolizada na idea de “nimbos” de luz que o poeta encontra en todo ser, sentir e acción grande ou pequeniña. O intelectual, o crente e poeta Xosé Mª Díaz Castro descobre no concreto, -nun recanto, nun espazo e nun tempo da Galicia rural-, as experiencias e vivencias universais de toda persoa humana; e esas vivencias volven a vivificar esa mesma sociedade en tempos posteriores.
Pérez López, Xenaro
Pérez López, Xenaro


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES