Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

Evolución da especie humana

viernes, 14 de octubre de 2022
En algunha colaboración neste medio fixen referencias á evolución da especie humana, sempre moi insuficientes e ocasionais. Aquí neste artigo vou intentar resaltar algúns puntos, aínda que tamén brevemente, nesta temática, pola relación que teñen co pos- ou transhumanismo, tan o día, que soa como algo verdadeiramente interesante e fascinante.

Neste contexto, no que hoxe se sostén como indiscutible a evolución da especie humana, os lectores preguntaranse ata onde a ciencia e a tecnoloxía poden manipular o proceso natural de tal evolución. Máis aínda; ata que punto o poshumanismo pode ser xustificado como resultado da mesma, habida conta de que esta nova corrente introduce un cambio na realidade da persoa humana que afecta a súa esencia.

Non obstante, non descarto que os lectores me formulen, con toda razón, a obxección de que, nos procesos evolutivos da natureza, emerxeron novas especies das que estaban en evolución; pero aquí parto de que somos a última especie de tal proceso, como, en xeral, se veu sostendo. E neste suposto, a potenciación das nosas capacidades, físicas e mentais, parece que nos está levando a unha conversión en SERES BIÓNICOS, mestura de elementos biolóxicos e robóticos, que algúns estudosos (apunta o Dr. Carlos Beorlegui) pensan que inauguran a denominada ERA POSHUMANA ou TRANSHUMANA. E isto produce unha situación confusa, xa que o que introduce a incerteza é que o ser humano sexa o último paso da evolución natural.

Incluso a condición de robótico do posible novo ser, sen dúbida, se presenta como un escollo, toda vez que a incorporación de elementos robóticos á realidade humana introduce un cambio esencial na mesma. E aínda que se acepte o outro suposto, e se considere que a humanidade sigue evolucionando, como sostén F. J. Ayala, parece que predomina a influenza dos cambios culturais sobre a variabilidade biolóxica; mais os factores culturais interveñen de diversas formas, que é necesario determinar, porque entra en xogo a existencia, na suposta evolución cultural, dunha compoñente TELEOLÓXICA, en prexuízo do proceso azaroso imperante na natural, que compromete a esencia deste.

Pero aínda hai que ter moi en conta outra consideración, se a evolución sigue un proceso de mellora, ou, polo contrario, está só, ou parcialmente, rexida polo azar, que tamén esixe determinar o que se entende por este, no que non vamos entrar aquí, xa que o mesmo Darwin non inclúe tendencias teleolóxicas, sen que isto non impida a aparición desa mellora ou progreso na súa concepción da evolución natural. E nin así, incluso, quedaría sequera aclarado todo se non precisamos que entendemos por "progreso" aquí, pois..., ¿e se por el se entende a creación de novas culturas, que inicia o posmodernismo...?. Me parece que así queda suficientemente explicada a miña confusión aludida mais arriba.

Non obstante, creo modestamente, que hai un espazo para ensaiar a formulación sobre a xustificación evolutiva desa nova corrente pos- ou transhumana, se consideramos que esta implica máis humanismo, ou, polo contrario, os seus efectos conducen a unha situación non humana, pero será pertinente neste caso, establecer unha importante condición: Aclarar que entendemos por "humano", e, consecuentemente, partir de que o progreso na evolución específica do home estivese vinculado ao incremento do seu humanismo.

Aceptando este suposto, o poshumanismo tampouco pode xustificarse como resultado da evolución do ser humano, porque a dimensión na que se sitúa implica menos humanidade, incluso "inhumanidade": Estamos, iso si, en presenza da creación dunha nova cultura, non de máis humanidade, senón de desconexión co noso entorno natural.

E, como tamén temos polo medio a técnica, en versión biotécnica, que afecta esencialmente aos seres humanos, sería mester discernir con claridade ata onde procede admitir que todo o que se pode facer tecnicamente debe xustificarse ética e socialmente; pero volvemos a caer no que dicíamos nunha colaboración anterior respecto á investigación científica, co propósito de evitar resultados da mesma que prexudiquen á humanidade, e, polo contrario, catalicen a selección do que a mellore. Creo, pois, que a ética, contra algúns criterios opostos, está lexitimada para dar orientacións na biotécnica, e noutros campos da técnica en xeral.

Non esquezamos que, ademais, temos algúns problemas que pola súa aparencia trivial pasan, para moitos estudosos, desapercibidos, e son decisivos para enfrontarse a certas cuestións nesta especial temática, como por exemplo, precisar o alcance do cualificativo "humano", determinar se a diferenza entre os demais "animais" e nosoutros é "cualitativa" ou "cuantitativa", a cuestión da "natureza humana", etc. Certamente, sen estas e outras precisións é moi difícil formular conclusións e suxerir decisións neste complexo campo. E se promover o humano é un progreso, a vacilación na denotación do concepto "humanidade" condúcenos á confusión da aplicación dos criterios de selección para determinar esa cualificación.

En todo caso, as "antropotecnias", é dicir, as técnicas aplicadas ao home como consecuencia dos avances científicos, van a producir importantes variacións na concepción do humano, e se a enxeñaría robótica acada a construción de máquinas suficientemente intelixentes, devén inevitable reflexionar racionalmente todo o relativo a unha "transhumanidade" robótica. E, inevitablemente, teremos-terán os futuros estudosos-que acometer, en profundidade e seriamente, ata onde pode chegar a creatividade humana facilitada por unha liberdade arbitraria, repensando un certo control dos resultados da investigación científica, como se apunta desde outras perspectivas en algunhas colaboracións.
Rubal, Pedro
Rubal, Pedro


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES