Opinión en Galicia

Buscador


autor opinión

Editorial

Ver todos los editoriales »

Archivo

A poesía de Avelino Díaz en Debezos (27): 'Postal' (1)

viernes, 16 de octubre de 2020
A RAG (Real Academia Galega) define o termo "Postal" (2) como unha "cartolina de forma cuadrangular que se envía por correo, e que nunha das súas caras leva unha fotografía ou debuxo, e na outra, espazo para pór os datos como o nome ou o enderezo, os selos e o texto". Cremos que a poesía é como un debuxo da nosa Galicia, que se pode mandar poñéndolle un selo, mais en vez de fotografía, hai unha poesía de algo propio da nosa terra, dun acontecer común e dunha situación tomada da nosa idiosincrasia e do típico na época do autor, porque as postais sempre tratan de darnos á vista algo propio do lugar que visitamos, e neste caso trátase dunha escena de amor nun escenario paisaxístico tratado en cuartetas octosilábicas asonantadas, concretamente, seis.

ESTRUTURA
Debúxanse claramente dúas partes, como se se tratase dunha narración, empezando A poesía de Avelino Díaz en Debezos (27): 'Postal' (1)por unha descrición, mais ás veces seméllase a unha obra teatral. A primeira metade compóñena tres cuartetas e a segunda metade outras tres, vindo a ser a metade o eixo divisorio dos contidos.

PARTE PRIMEIRA
Toda ela está formada por unha paisaxe idílica moi parecida a Virxilio nas Églogas (3). Vexamos un fragmento do principio da Égloga I cando Melibeo fala con Títiro e dille "Aquí respirás el frescor de la noche entre los conocidos ríos y las sagradas fuentes; aquí las abejas hibleas, apacentadas en los sauzales del vecino cercado, te adormecerán muchas veces con su blando zumbido... y entretanto no cesarán de arrullar tus amadas palomas ni de gemir la tórtola en el erguido olmo". Este é un espazo virxiliano que Avelino imita na primeira parte desta poesía na que, dunha forma descritiva vai poñendo os elementos necesarios para desenvolver a escena que fai referencia a dous namorados, por iso, o espazo ten que ser acorde para que o amor penetre desde a paisaxe aos personaxes, que son unicamente os dous namorados:
"Somentes a Natureza
puido facer o milagro
d-este paisaxe belido
como un xardín virxiliano".

Así comeza o poema instaurándonos a situación agreste para presentar o amor. Na segunda estrofa empeza a colocar os axentes que irán enchendo a escena pastoril:
"Hai sol, árbores e frores
que son dos ollos regalo.
As abellas zuchan mel
nos conquiños almibarados".

Como vemos, aquí está todo o necesario para o amor: sol, árbores, flores, abellas que van de flor en flor e que o autor exemplifica os seus cálices de pole como "conquiños almibarados", mais, a pesar dos zunidos do voar das abellas, aínda nos queda a orquestra de paxaros que amenizan a escena:
"Unha barafunda louca
no seu ir e vir, cantando,
entr-a mesta ramalleira
fan os inquedos paxaros".

Aquí remata a primeira parte coa presentación do espazo idílico-virxiliano, onde os pastores que tocarían a doce caramela ou frauta pastoril, é sustituída polos cantos dos paxaros na ramalleira, e con todos estes ingredientes de beleza, repouso e mansío vai comezar a

PARTE SEGUNDA
Nada máis facelo, preséntanos aos personaxes camiñando por un retorto carreiro, pero de socato, aparece tamén o motivo que pode traer consigo o remate do amor porque os namorados van "/desenfiando nas contas/ d-un amoroso rosario/" e o rosario ten as contas predeterminadas, son 59 distribuídas en agrupacións de dez bólas que representan a cada un dos misterios, e en acabándose as contas, acabouse o rosario e en consecuencia acabaríase o amor e os misterios. De aí que "vita brevis", "collige virgo rosas", "carpe diem", "tempus fugit" e demais tópicos literarios de inspiración grecolatina.
"Pol-o retorto carreiro
camiñan dous namorados
desenfiando nas contas
d-un amoroso rosario".

Esta é a primeira cuarteta na que se presenta aos personaxes como se dunha novela se tratase, pero parécese tamén a unha obra de teatro, neste caso aínda comedia, pero pode chegar a drama porque a seguinte cuarteta está colocada entre paréntese e parece se dunha anotación escénica ou dun apunte teatral se tratase, no que se ve claramente a opinión do autor que se deixa ver nesta especie de máxima ou pensamento con tratamento de aparte.
"(O amor é cousa cega
alí preto acexa o diaño;
na gaiola dos amores
van os dous engaiolados)".

Esta situación de posíbel desamor complétase na derradeira estrofa nunha conxuntura que nos deixa aos lectores, -aos que xa nos avisou previamente-bastante pensativos, porque onde todo era tan bo, tan idílico, tan marabilloso que os chuchos e as apertas quedan, non no corazón dos amantes mantendo e protexendo o amor en compañía da natureza, senón "pendurados dos ramallos"; é dicir, fóra deles mesmos e con coñecemento do ocorrido por parte doutras persoas que ven eses chuchos e abrazos pendurados dos ramallos, fóra do seu misterio amoroso porque o amor fuxiu
"Doces amores xunguidos
pol-os frolidos atallos.
Hai muitos chuchos i-apertas
pendurados nos ramallos".


NOTAS:
1. Opera cit. Páx.61.
2. REAL ACADEMIA GALEGA. Ed. Dixital
3. VIRGILIO NARÓN.- Publio.- Églogas. Geórgica. Espasa Calpe. Argentina nº 203. Páx, 13.
Otero Canto, Xosé
Otero Canto, Xosé


Las opiniones expresadas en este documento son de exclusiva responsabilidad de los autores y no reflejan, necesariamente, los puntos de vista de la empresa editora


PUBLICIDAD
ACTUALIDAD GALICIADIGITAL
Blog de GaliciaDigital
PUBLICACIONES